Institut für Kunstgeschichte

Kunstgeschichte der Neuzeit

Dr. des. Chonja Lee

Postdoctoral researcher

Abteilung für Kunstgeschichte der Neuzeit

Telefon
+41 31 631 49 84
E-Mail
chonja.lee@ikg.unibe.ch
Büro
Speichergasse 27, Raum 305
Postadresse
Institut für Kunstgeschichte
Hodlerstrasse 8
3011 Bern

Research Topics

  • 19th- and early 20th-century European Art
  • Swiss and French Indiennes in the 18th century
  • Interactions between Art and Psychology, Art Theory, Cultural History and Popular Culture
  • Early Film and Dance around 1900
  • History of Science, Botany and Animism
  • Art in the Public Space

Postdoc Project

Swiss and French Indiennes. An Art Historical Study on Imitation, Consumerism, and Construction of the Exotic in the 18th Century

See more on: http://theexotic.ch

Teaching Experience

University of Geneva
  • Art et animation autour de 1900 (MA seminar, 2016)
  • L’idéal végétal dans l’art, 1900-2015 (BA seminar, 2015)
  • L’art dans l’espace public (BA seminar and excursion, 2009)
  • L’art contemporain japonais (BA seminar, 2009)
  • Actualité de la recherche (MA seminar cycle with Dario Gamboni, 2008/2009)
University of Zurich
  • Die Pflanze als künstlerisches Ideal (BA colloquium, 2014)
  • Künstlerische Techniken (BA seminar with Maya Burtscher, 2007)
  • Aktuelle Ausstellungen – Kunstkritik (Tutor, 2005)

Conferences (Selection)                  

Central European University, Budapest Ballets botaniques: How early film makes the plant soul visible in France, in: Vegetal Mediations: Plant Agency in Contemporary Art and Environmental Humanities, Conference, 2017
University of Bern Lacquer and Indiennes: Technical Transfer and Material Reception in 18th Century Europe, in: Schloss Beuggen, Research Colloquium History Department, 2017
University of Hamburg „Innere und einzige Essenz des filmischen Ausdrucks“ – Vegetabile Gebärden in Film und Tanz (1904–1927), in: Forschungsstelle Images of Nature, Lecture Serie on „Ausdruck“, 2017
Eikones NFS Bildkritik Basel Virtuelle Volumina. Materialität und Medialität des Serpentintanzes und seiner Metamedien, in: Ästhetiken der Skulptur: Form, Bild und Mensch (1766-1920), Summerschool, 2014
Institute of Fine Arts, New York University L'Âme de Lotus: Floral Animations in French Art around 1900, in: Rendez-vous. A seminar on French art (18th to 20th centuries), 2013
Princeton University The plant soul in fine arts, dance and film around 1900, in: Seminar Animation: Art, Architecture, History, 2013
University of Basel Les Fleurs animées: Beseelte Blumen sind tanzende Blumen, in: Floriography, Graduate School of History, Workshop, 2013
University of Zurich - Dekoration und Defloration: Gender und Sexualität der Blume in der Kunst um 1900, in: Research Colloquium, 2013
- Gemüse-Genie und Fleurs animées. Die Pflanze als künstlerisches Ideal um 1900, in: Research Colloquium, 2012
Swiss Institute for Art Research, Zurich (SIK-ISEA) - Animismus und Morphogenese in Darstellungen von Pflanzenmenschen um 1900, in: Research Promotion Program, May 2012
- Reanimation der Künste: Wie um 1900 in den neuen Medien Fotografie und Film das Problem der Verlebendigung verhandelt wird, in: Scientific Commission, 2012
Freie Universität Berlin Blumenkinder. Botanophilie, Phytomorphose und Wiedergeburt im Lotos, in: Floriography, DFG Graduate School „Schriftbildlichkeit“, Workshop, 2011
Center for Literary and Cultural
Research Berlin (ZfL)
„Du lebst und tust mir nichts.“ Magische und künstlerische Verlebendigung in bildender Kunst und Wissenschaft, in: Die 'Erste Kulturwissenschaft' und ihr Potential für die Gegenwart,Summer School, 2011
University of Bern Das Material des Immateriellen (charing of section and concluding paper), in: Erster Schweizerischer Kongress für Kunstgeschichte (VKKS), 2010
UZH and ETH Euresearch
Collegium Helveticum, Zurich
Reanimation of the arts around 1900, in: Euraxess Think Tank, 2010
University of Hamburg and University College London Lebendige Materie: Jean-Joseph Carriès Keramiken – eine Kontaktkunst?, in: Materialwissen, Warburg Haus Hamburg, Study Course, 2009
Catholic University of Eichstätt-Ingolstadt Das „Europäische“ in Hokusais Ukiyo-e. Ein Beispiel für hybride Kunst im Japan des frühen 19. Jahrhunderts, in: Die Kunstgeschichte und die Herausforderung der Anthropologie, 5. International Spring School, 2007
University of Marburg Real, Ideal, Fatal: Frauendarstellungen im öffentlichen Raum Zürichs, in: 70. Kunsthistorische Studierendenkonferenz, Mai 2006

Professional Affiliation

Since 07/2012 Alumni Art History, University of Zurich
President and founding member: Organization of lectures and events, fundraising
12/2009 – 05/2016 Articulations. Swiss Association for young academics in Art History
President: Organization of lectures and events, lobbying
02/2005–06/2008 Student Association Department of Art History, University of Zurich
President: Communication between students and institute, evaluation of the institute, appellate procedures, organization of lectures and events, allocation of teaching assignments
Since 2009 Swiss Association of Art Historians (VKKS)
Member

Books

  • Anima vegetativa. Florale Animationen in Film, Tanz und bildender Kunst Frankreichs um 1900, Thesis University of Zurich, forthcoming.
  • Kunst vor der Haustür. 7 Rundgänge zu 120 Plastiken im öffentlichen Raum Zürichs, ed. and written by Maya Burtscher and Chonja Lee, Zurich, Limmat Edition, forthcoming 2017.

Chapters in collective Books

  • „L'Âme de Lotus: Florale Animationen in der französischen Kunst um 1900“, in: Die Sprachen der Blumen. Medien floraler Kommunikation, ed. by Isabel Kranz, Alexander Schwan und Eike Wittrock, Munich, Wilhelm Fink Verlag 2016, pp. 235–256.
  • Maya Burtscher/Chonja Lee, „Sechs Fallbeispiele in Zürich“, in: Kunst und Öffentlichkeit. Kritische Praxis der Kunst im Stadtraum Zürich, ed. by Christoph Schenker and Michael Hiltbrunner, Zurich, JRP Ringier 2007, pp. 175–188.
  • „Real, Ideal, Fatal: Frauendarstellungen im öffentlichen Raum Zürichs“, in: Georges-Bloch-Jahrbuch des Kunsthistorischen Instituts der Universität Zürich 2004/2005, Zurich, 2006, pp. 162–189.
  • „Vassily Khmeluk“, in: Pechstein, Melzer, Soutine, Terechkovitch. Der Sammler Walter Minnich (1864–1940) und das Kunstmuseum Luzern, ed. by Isabel Greschat and Christoph Lichtin, Heidelberg, Kehrer Verlag 2006, pp. 48–49.

Exhibition Catalog

  • Blütezeit, Kat. Ausst. DZ Bank Kunstsammlung, Art Foyer Frankfurt am Main, DZB Art Foyer 2014.

Online Publications

Articles in Journals

  • „América Latina“, in: Eikon. Internationale Zeitschrift für Photographie und Medienkunst, Heft 84, ed. by the Austrian Institute for Photography and Media Art , Vienna, Triton-Edition 2014, pp. 116–117.
  • „Lorna Simpson“, in: Eikon. International Magazine for Photography and Media Art, Heft 83, ed. by the Austrian Institute for Photography and Media Art, Vienna, Triton-Edition 2013, pp. 54–55.
since 11/2016 University of Bern
Postdoctoral researcher
09/2015 – 08/2016 University of Geneva
Teaching fellow at the chair of Prof. Dario Gamboni
02/2015   University of Zurich
PhD graduation insigni cum laude in Art History
Thesis: Anima vegetativa. Florale Animationen in Film, Tanz und bildender Kunst Frankreichs um 1900 (advisors: Prof. Tristan Weddigen and Prof. Oscar Bätschmann)
05/2013 – 09/2014 Deutsches Forum für Kunstgeschichte in Paris
Visiting researcher, grant by the Swiss National Science Foundation (SNF)
09/2013 – 12/2013 Princeton University
PhD student, grant by the Swiss National Science Foundation (SNF)
(advisor: Prof. Spyros Papapetros)
09/2009 – 09/2012 Swiss Institute for Art Research (SIK-ISEA)
Doctoral fellow in the Research Promotion Program, scholarship by the SIK-ISEA
09/2008 – 09/2009 University of Geneva
Scientific assistant at the chair of Prof. Dario Gamboni (teaching and research)
03/2009 University of Zurich
M.A. summa cum laude in European and East Asian Art History and Political Science
Thesis: Real, ideal, fatal: Frauendarstellung im öffentlichen Raum Zürichs
2005, 2007, 2014 University of Zurich
Teaching one BA-seminar, Co-teaching BA and MA seminars
since 08/2007 Museum Rietberg
Art mediator (d/f): conceiving and carrying out guided tours