Institut für Kunstgeschichte

Kunstgeschichte der Neuzeit

Dr. des. Chonja Lee

Postdoctoral researcher

Abteilung für Kunstgeschichte der Neuzeit

Telefon
+41 31 631 33 40
E-Mail
chonja.lee@ikg.unibe.ch
Büro
008
Postadresse
Institut für Kunstgeschichte
Mittelstrasse 43
CH-3012 Bern

Research Topics

  • 19th- and early 20th-century European Art
  • Swiss and French Indiennes in the 18th century
  • Interactions between Art and Psychology, Art Theory, Cultural History and Popular Culture
  • Early Film and Dance around 1900
  • History of Science, Botany and Animism
  • Art in the Public Space

Postdoc Project

Swiss and French Indiennes. An Art Historical Study on Imitation, Consumerism, and Construction of the Exotic in the 18th Century

See more on: http://theexotic.ch

Teaching Experience

University of Bern

  • The Other as Consumer – Designs for Export Textiles, session in the lecture “Creating Otherness. Images, Objects, Texts (16.–18. Century, Europe)” (2018)
  • Art and Diplomacy – Textiles: Trade, History and Art History, session in the BA seminar “Art and Diplomacy. From the Renaissance to the (French) Revolution” (2017)

University of Geneva

  • Art et animation autour de 1900 (MA seminar, 2016)
  • L’idéal végétal dans l’art, 1900-2015 (BA seminar, 2015)
  • L’art dans l’espace public (BA seminar and excursion, 2009)
  • L’art contemporain japonais (BA seminar, 2009)
  • Actualité de la recherche (MA seminar cycle with Dario Gamboni, 2008/2009)

University of Zurich

  • Die Pflanze als künstlerisches Ideal (BA colloquium, 2014)
  • Künstlerische Techniken (BA seminar with Maya Burtscher, 2007)
  • Aktuelle Ausstellungen – Kunstkritik (Tutor, 2005)

Conferences (Selection)

Forthcoming: African Connections, Leipzig Trading Fashion for Slaves: Ornaments of Printed Cottons, their Morphosis and Agency, in: African Connections. Conference of the African Studies Association in
Germany
, Session 'Material Morphosis: Trajectories, connectivities and transformations in fashion and design', 27–30 June 2018
Forthcoming: British Museum and SOAS, London Can Film become an Organic Medium? Animism and Animation in Botanical Time Lapse, in: Art, Materiality and Representation, Conference, 1–3 June 2018
Forthcoming: Courtauld Institute of Art and King’s College, London Impression/Oppression: Indiennes challenging the Paradigm of Textily, in: Annual Conference of the Association for Art History, Session 'Textility', 5–7 April 2018
Bard Graduate Center, New York With Noémie Etienne and Claire Brizon, Exoticizing in the Enlightenment. A Global History of Switzerland in Objects, in: Bard Graduate Center, Brown Bag Lunch presentation, 2018
University of Hamburg Ausdruck ohne Bewusstsein? Vegetabiler Animismus und Kunst um 1900, in: Ökologien des Ausdrucks, Warburg Haus Hamburg, Conference, 2018
La Colonie, Paris Made in Switzerland: How Swiss Indiennes Became Autochtone and Dressed the World at the Same Time, in: Circulating Crafts: Art, Agency, and the Making of Identities (1600-2000), La Colonie, Workshop, 2018
University of Geneva, Société des Arts de Genève and Centre Alexandre-Koyré (EHESS Paris) A Taste for the Exotic. Artistic innovation in the Swiss Indiennes Manufactories, in: Produire du nouveau ? Arts – Techniques – Sciences en Europe (1400-1900), Conference, Palais de l’Athénée Geneva, 2017
University of Bern Nelke und Granatapfel. Schweizer Indiennes zwischen Phantasie und Botanik, in: Colloquium Early Modern Periode Art History Department, 2017
Central European University, Budapest Ballets botaniques: How early film makes the plant soul visible in France, in: Vegetal Mediations: Plant Agency in Contemporary Art and Environmental Humanities, Conference, 2017
University of Bern Lacquer and Indiennes: Technical Transfer and Material Reception in 18th Century Europe, in: Schloss Beuggen, Research Colloquium History Department, 2017
University of Hamburg „Innere und einzige Essenz des filmischen Ausdrucks“ – Vegetabile Gebärden in Film und Tanz (1904–1927), in: Forschungsstelle Images of Nature, Lecture Serie on „Ausdruck“, 2017
Swiss Institute for Art Research,  Zurich (SIK-ISEA) Roundtable: Mobilität in der akademischen Qualifikation, in: Migration/Mobilität als Movens im Feld der Kunst(wissenschaft), 2017
Eikones NFS Bildkritik Basel Virtuelle Volumina. Materialität und Medialität des Serpentintanzes und seiner Metamedien, in: Ästhetiken der Skulptur: Form, Bild und Mensch (1766-1920), Summerschool, 2014
Institute of Fine Arts, New York University L'Âme de Lotus: Floral Animations in French Art around 1900, in: Rendez-vous. A seminar on French art (18th to 20th centuries), 2013
Princeton University The plant soul in fine arts, dance and film around 1900, in: Seminar Animation: Art, Architecture, History, 2013
University of Basel Les Fleurs animées: Beseelte Blumen sind tanzende Blumen, in: Floriography, Graduate School of History, Workshop, 2013
University of Zurich - Dekoration und Defloration: Gender und Sexualität der Blume in der Kunst um 1900, in: Research Colloquium, 2013
- Gemüse-Genie und Fleurs animées. Die Pflanze als künstlerisches Ideal um 1900, in: Research Colloquium, 2012
Swiss Institute for Art Research, Zurich (SIK-ISEA) - Animismus und Morphogenese in Darstellungen von Pflanzenmenschen um 1900, in: Research Promotion Program, May 2012
- Reanimation der Künste: Wie um 1900 in den neuen Medien Fotografie und Film das Problem der Verlebendigung verhandelt wird, in: Scientific Commission, 2012
Freie Universität Berlin Blumenkinder. Botanophilie, Phytomorphose und Wiedergeburt im Lotos, in: Floriography, DFG Graduate School „Schriftbildlichkeit“, Workshop, 2011
Center for Literary and Cultural
Research Berlin (ZfL)
„Du lebst und tust mir nichts.“ Magische und künstlerische Verlebendigung in bildender Kunst und Wissenschaft, in: Die 'Erste Kulturwissenschaft' und ihr Potential für die Gegenwart,Summer School, 2011
University of Bern Das Material des Immateriellen (charing of section and concluding paper), in: Erster Schweizerischer Kongress für Kunstgeschichte (VKKS), 2010
UZH and ETH Euresearch
Collegium Helveticum, Zurich
Reanimation of the arts around 1900, in: Euraxess Think Tank, 2010
University of Hamburg and University College London Lebendige Materie: Jean-Joseph Carriès Keramiken – eine Kontaktkunst?, in: Materialwissen, Warburg Haus Hamburg, Study Course, 2009
Catholic University of Eichstätt-Ingolstadt Das „Europäische“ in Hokusais Ukiyo-e. Ein Beispiel für hybride Kunst im Japan des frühen 19. Jahrhunderts, in: Die Kunstgeschichte und die Herausforderung der Anthropologie, 5. International Spring School, 2007
University of Marburg Real, Ideal, Fatal: Frauendarstellungen im öffentlichen Raum Zürichs, in: 70. Kunsthistorische Studierendenkonferenz, Mai 2006

Professional Affiliation

Since 07/2012 Alumni Art History, University of Zurich
President and founding member: Organization of lectures and events, fundraising
12/2009 – 05/2016 Articulations. Swiss Association for young academics in Art History
President: Organization of lectures and events, lobbying
02/2005–06/2008 Student Association Department of Art History, University of Zurich
President: Communication between students and institute, evaluation of the institute, appellate procedures, organization of lectures and events, allocation of teaching assignments
Since 2009 Swiss Association of Art Historians (VKKS)
Member

Books

  • Anima vegetativa. Florale Animationen in Film, Tanz und bildender Kunst Frankreichs um 1900, Thesis University of Zurich, De Gruyter, forthcoming 2019.
  • Kunst vor der Haustür. 7 Rundgänge zu 120 Plastiken im öffentlichen Raum Zürichs, ed. and written by Maya Burtscher and Chonja Lee, Zurich, Limmat Edition, forthcoming 2018.

Chapters in collective Books

  • „L'Âme de Lotus: Florale Animationen in der französischen Kunst um 1900“, in: Die Sprachen der Blumen. Medien floraler Kommunikation, ed. by Isabel Kranz, Alexander Schwan und Eike Wittrock, Munich, Wilhelm Fink Verlag 2016, pp. 235–256.
  • Maya Burtscher/Chonja Lee, „Sechs Fallbeispiele in Zürich“, in: Kunst und Öffentlichkeit. Kritische Praxis der Kunst im Stadtraum Zürich, ed. by Christoph Schenker and Michael Hiltbrunner, Zurich, JRP Ringier 2007, pp. 175–188.
  • „Real, Ideal, Fatal: Frauendarstellungen im öffentlichen Raum Zürichs“, in: Georges-Bloch-Jahrbuch des Kunsthistorischen Instituts der Universität Zürich 2004/2005, Zurich, 2006, pp. 162–189.
  • „Vassily Khmeluk“, in: Pechstein, Melzer, Soutine, Terechkovitch. Der Sammler Walter Minnich (1864–1940) und das Kunstmuseum Luzern, ed. by Isabel Greschat and Christoph Lichtin, Heidelberg, Kehrer Verlag 2006, pp. 48–49.

Exhibition Catalog

  • Blütezeit, Kat. Ausst. DZ Bank Kunstsammlung, Art Foyer Frankfurt am Main, DZB Art Foyer 2014.

Online Publications

Articles in Journals and Newspapers

  • Noémie Etienne/Chonja Lee, „Lüster, Lack und Liotard: Techniken und Texturen zwischen Asien und Europa“, in: Kunst + Architektur in der Schweiz (Chinoiserie), Bern: Gesellschaft für Schweizerische Kunstgeschichte, 2018/1, pp. 4–11.
  • „América Latina“, in: Eikon. Internationale Zeitschrift für Photographie und Medienkunst, Heft 84, ed. by the Austrian Institute for Photography and Media Art , Vienna, Triton-Edition 2014, pp. 116–117.
  • „Lorna Simpson“, in: Eikon. International Magazine for Photography and Media Art, Heft 83, ed. by the Austrian Institute for Photography and Media Art, Vienna, Triton-Edition 2013, pp. 54–55.
since 11/2016 University of Bern
Postdoc: Habilitation project on Indiennes Textiles in Switzerland and France in the 18th Century
since 08/2007 Museum Rietberg
Art mediator: Conceiving and carrying out guided tours (German/French)
09/2015 – 08/2016 University of Geneva
Teaching fellow at the chair of Prof. Dario Gamboni
02/2015   University of Zurich
PhD graduation insigni cum laude in Art History
Thesis: Anima vegetativa. Florale Animationen in Film, Tanz und bildender Kunst Frankreichs um 1900 (advisors: Prof. Tristan Weddigen and Prof. Oscar Bätschmann)
05/2013 – 09/2014 Deutsches Forum für Kunstgeschichte in Paris
Visiting researcher, grant by the Swiss National Science Foundation (SNF)
09/2013 – 12/2013 Princeton University
PhD student, grant by the Swiss National Science Foundation (SNF)
(advisor: Prof. Spyros Papapetros)
09/2009 – 09/2012 Swiss Institute for Art Research (SIK-ISEA)
Doctoral fellow in the Research Promotion Program, scholarship by the SIK-ISEA
09/2008 – 09/2009 University of Geneva
Scientific assistant at the chair of Prof. Dario Gamboni (teaching and research)
03/2009 University of Zurich
M.A. summa cum laude in European and East Asian Art History and Political Science
Thesis: Real, ideal, fatal: Frauendarstellung im öffentlichen Raum Zürichs
2005, 2007, 2014 University of Zurich
Teaching one BA-seminar, Co-teaching BA and MA seminars