Palais de Rumine, Lausanne |
L’esclavage et la Suisse, d’hier à aujourd’hui, organization of roundtable, in: Exotic? Switzerland Looking Outward in the Age of Enlightenment, January 22, 2021 |
Le Foyer in Process |
Le Foyer goes Exotic?, discussion, September 19, 2020 |
Int. Lyceum Club, Zurich |
Die Pflanzenseele in der Kunst, Conference, March 9, 2020 |
University of Graz |
Revolutionary Flowers. Sex and Politics in early modern Dance, in: Questioning the Non-Human Other: Political Potentials of Living Beings in Contemporary Art, October 17–19, 2019 |
Salon Suisse, Biennale di Venezia |
The Secret Life of Plants, in: Salon Suisse at 58th International Art Exhibition – La Biennale di Venezia, September 21, 2019 |
University of Mendrisio |
Exotic Switzerland? Circulating art, history of collecting and global material culture (1600–1800), panel session with Noémie Etienne, in: Fourth Swiss Congress of Art History, June 6–8, 2019 |
University of Bern |
Looking, touching, unfolding. Understanding material culture through qualitative analysis, with Noémie Etienne and Claire Brizon, in: Doing Consumer History. Empirical sources and methodological challenges, Conference, May 3, 2019 |
ETH, Zurich |
“Faire une Colonie suisse pour peupler quelque Terre inhabitée”. Material Reminiscences of Global Entanglement during the Early Modern Period, with Noémie Etienne and Claire Brizon, in: New Approaches to Swiss Colonial & Global History, Workshop, November 16, 2018 |
Dressing the Early Modern Network and Abegg-Stiftung, Riggisberg |
Dressing West Africa in the 18th Century. European printed Cotton Textiles designed for a faraway Consumer, in: Dressing the Early Modern Network Conference, September 27–28, 2018 |
Bard Graduate Center, New York |
With Noémie Etienne and Claire Brizon, Exoticizing in the Enlightenment. A Global History of Switzerland in Objects, in: Bard Graduate Center, Brown Bag Lunch presentation, 2018 |
University of Hamburg |
Ausdruck ohne Bewusstsein? Vegetabiler Animismus und Kunst um 1900, in: Ökologien des Ausdrucks, Warburg Haus Hamburg, Conference, 2018 |
La Colonie, Paris |
Made in Switzerland: How Swiss Indiennes Became Autochtone and Dressed the World at the Same Time, in: Circulating Crafts: Art, Agency, and the Making of Identities (1600-2000), La Colonie, Workshop, 2018 |
University of Geneva, Société des Arts de Genève and Centre Alexandre-Koyré (EHESS Paris) |
A Taste for the Exotic. Artistic innovation in the Swiss Indiennes Manufactories, in: Produire du nouveau ? Arts – Techniques – Sciences en Europe (1400-1900), Conference, Palais de l’Athénée Geneva, 2017 |
University of Bern |
Nelke und Granatapfel. Schweizer Indiennes zwischen Phantasie und Botanik, in: Colloquium Early Modern Periode Art History Department, 2017 |
Central European University, Budapest |
Ballets botaniques: How early film makes the plant soul visible in France, in: Vegetal Mediations: Plant Agency in Contemporary Art and Environmental Humanities, Conference, 2017 |
University of Bern |
Lacquer and Indiennes: Technical Transfer and Material Reception in 18th Century Europe, in: Schloss Beuggen, Research Colloquium History Department, 2017 |
University of Hamburg |
„Innere und einzige Essenz des filmischen Ausdrucks“ – Vegetabile Gebärden in Film und Tanz (1904–1927), in: Forschungsstelle Images of Nature, Lecture Serie on „Ausdruck“, 2017 |
Swiss Institute for Art Research, Zurich (SIK-ISEA) |
Roundtable: Mobilität in der akademischen Qualifikation, in: Migration/Mobilität als Movens im Feld der Kunst(wissenschaft), 2017 |
Eikones NFS Bildkritik Basel |
Virtuelle Volumina. Materialität und Medialität des Serpentintanzes und seiner Metamedien, in: Ästhetiken der Skulptur: Form, Bild und Mensch (1766-1920), Summerschool, 2014 |
Institute of Fine Arts, New York University |
L'Âme de Lotus: Floral Animations in French Art around 1900, in: Rendez-vous. A seminar on French art (18th to 20th centuries), 2013 |
Princeton University |
The plant soul in fine arts, dance and film around 1900, in: Seminar Animation: Art, Architecture, History, 2013 |
University of Basel |
Les Fleurs animées: Beseelte Blumen sind tanzende Blumen, in: Floriography, Graduate School of History, Workshop, 2013 |
University of Zurich |
- Dekoration und Defloration: Gender und Sexualität der Blume in der Kunst um 1900, in: Research Colloquium, 2013
- Gemüse-Genie und Fleurs animées. Die Pflanze als künstlerisches Ideal um 1900, in: Research Colloquium, 2012 |
Swiss Institute for Art Research, Zurich (SIK-ISEA) |
- Animismus und Morphogenese in Darstellungen von Pflanzenmenschen um 1900, in: Research Promotion Program, May 2012
- Reanimation der Künste: Wie um 1900 in den neuen Medien Fotografie und Film das Problem der Verlebendigung verhandelt wird, in: Scientific Commission, 2012 |
Freie Universität Berlin |
Blumenkinder. Botanophilie, Phytomorphose und Wiedergeburt im Lotos, in: Floriography, DFG Graduate School „Schriftbildlichkeit“, Workshop, 2011 |
Center for Literary and Cultural
Research Berlin (ZfL) |
„Du lebst und tust mir nichts.“ Magische und künstlerische Verlebendigung in bildender Kunst und Wissenschaft, in: Die 'Erste Kulturwissenschaft' und ihr Potential für die Gegenwart,Summer School, 2011 |
University of Bern |
Das Material des Immateriellen (charing of section and concluding paper), in: Erster Schweizerischer Kongress für Kunstgeschichte (VKKS), 2010 |
UZH and ETH Euresearch
Collegium Helveticum, Zurich |
Reanimation of the arts around 1900, in: Euraxess Think Tank, 2010 |
University of Hamburg and University College London |
Lebendige Materie: Jean-Joseph Carriès Keramiken – eine Kontaktkunst?, in: Materialwissen, Warburg Haus Hamburg, Study Course, 2009 |
Catholic University of Eichstätt-Ingolstadt |
Das „Europäische“ in Hokusais Ukiyo-e. Ein Beispiel für hybride Kunst im Japan des frühen 19. Jahrhunderts, in: Die Kunstgeschichte und die Herausforderung der Anthropologie, 5. International Spring School, 2007 |
University of Marburg |
Real, Ideal, Fatal: Frauendarstellungen im öffentlichen Raum Zürichs, in: 70. Kunsthistorische Studierendenkonferenz, Mai 2006 |